dagen tot #NSW2018 | Onderdeel van de Europese Week van de Sport

De AH Sportactie maakt (opnieuw) beginnen met sporten nóg makkelijker!

Nu de Nationale Sportweek op zijn eind loopt is het goed om nog even te laten zien, dat de kans om een sport te vinden die bij jou past nog niet voorbij is! Want met de AH Sportactie kun je nog tot 3 december aan een activiteit deelnemen, waarvoor je nu nog een week kunt sparen!

De AH Sportactie is de landelijke spaaractie van Albert Heijn, NOC*NSF en de sportbonden. Via de spaaractie kunnen klanten van Albert Heijn van 4 tot 24 september sparen om tot 3 december gratis te gaan sporten bij duizenden sportclubs in heel Nederland. Via een slimme zoek- en boekmodule ontdek jij bij jou in de buurt de sport die bij je past. Rhea de Bies van Albert Heijn: “Alle Nederlanders worden uitgedaagd om laagdrempelig en gastvrij veel sportactiviteiten gratis te volgen tegen inlevering van volle spaarkaarten. Ons doel is heel Nederland in beweging te brengen. We streven ernaar in iedere gemeente met een Albert Heijn winkel voldoende en juiste sportactiviteiten daarvoor aan te bieden.”

Overdonderend

De eerste ervaringen met de spaaractie zijn overdonderend: op de eerste dag van de actie (maandag 4 september) zijn er bijna 1000 volle spaarkaarten ingewisseld voor codes om te gaan sporten. In de eerste week zijn er meer dan 5000 sportactiviteiten geboekt. Populair waren in die eerste dagen paardensport, zwemmen, fitness, golf, tennis, yoga, roeien, squash, turnen, duiken en hardlopen.

Ook het aanbod is groot: inmiddels bieden ruim 7000 sportclubs activiteiten aan, is er een royale keuze uit 300 sporten, meer dan 130.000 sportactiviteiten en bijna 3 miljoen sportplekken. De AH Sportactie blijkt de drempel om een keertje bij een sportclub aan een proefles mee te doen flink te verlagen en de latente behoefte om te zetten in echte actie. Richard Kaper, NOC*NSF: “Een grote groep  Nederlanders is echt gemotiveerd om weer actief te gaan sporten, maar hebben vaak toch net niet voldoende tijd of zin om te starten. Waar moet je beginnen? Wat is nu een leuke club, waar is de sfeer ok? Waar ken je mensen en hoe is de begeleiding? En zit ik na één proefles niet meteen vast aan een abonnement of een lidmaatschap? Door deze actie hopen we veelgehoorde drempels zoveel mogelijk te verlagen, zodat veel meer mensen ook écht verschillende sporten gaan proberen en uiteindelijk een sportclub ontdekken die écht bij ze past. Door het gebruikersvriendelijke zoek- en boeksysteem kun je gemakkelijk kijken wat er allemaal in je buurt te doen is en weet je dat je hartstikke welkom bent bij de sportclub. Ze staan op dat moment echt open voor nieuwe gezichten.”

Albert Heijn winkels

De Albert Heijn winkels in Nederland doen allemaal mee aan de actie. Veel van deze winkels hebben inmiddels ook een samenwerking met lokale sportclubs, die hun activiteiten bijvoorbeeld in de winkel promoten. Rhea de Bies: “Mooi is dat, om te zien hoe creatief en enthousiast de actie wordt opgepakt. Ik vind het gaaf om te zien hoe enthousiast er door winkels op de actie wordt ingehaakt. Van bootcamps in de winkel tot sportclubs op de winkelvloer. Het laat zien dat ons doel niet alleen landelijk, maar ook lokaal leeft!”

Gastvrijheid en begeleiding

Met alleen een keer kennismaken zijn we er nog niet: we willen natuurlijk graag dat mensen ook echt de sport en sportclub vinden, die bij ze past. Richard Kaper, NOC*NSF: “Daar kan vooral  een sportclub zelf aan bijdragen. Door allereerst leuke activiteiten aan te bieden, maar nog veel belangrijker door de mensen gastvrij te ontvangen en goed te begeleiden. Mensen blijven langdurig en regelmatig sporten bij een club waar ze zich thuis voelen, gelijkgestemden komen en waar de begeleiding kundig is, maar vooral waar men bezig is met sportplezier. Sportclubs die hier bewust mee bezig zijn scoren de beste resultaten om nieuwe instroom te behouden voor je club.”

Komende jaren weer

De samenwerking tussen Albert Heijn, NOC*NSF en de sportbonden is voor een aantal jaar getekend. Rhea de Bies: “Zo'n doelstelling, om heel Nederland aan het sporten en bewegen te krijgen, dat doe je niet binnen één jaar. Daarom zetten we ons ook de komende jaren daarvoor in. Met de ervaringen die we dit jaar hebben opgedaan, zal de actie volgend jaar beslist nóg succesvoller worden!”

De Nationale Sportweek 

De Nationale Sportweek is al veertien jaar dé sportpromotieweek van Nederland. Doel is om  zoveel mogelijk positieve aandacht voor de kracht van sport te genereren. De week zit vol met leuke initiatieven, PR stunts en sportevents, vaak heel lokaal, maar wel door heel Nederland. NOC*NSF moedigt de lokale organisaties actief aan om deelnemers enthousiast te maken om te sparen voor de AH Sportactie zodat zij in de maanden erna echt kunnen ontdekken welke sport bij ze past.